Тема.  Зона мішаних лісів

Мета:   продовжити формування уявлення школярів про Батьківщину, ознайомити учнів з особли­востями природої  зони мішаних лісів, рослинним і тваринним світом; розвивати вміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати отриману інформа­цію, просторові уявлення, кругозір, уміння працювати в групах; підтри­мувати інтерес до вивчення природознавства; виховувати дбайливе ставлення до природи, бажання охороняти її.

Обладнання: карта природних зон, мультімедійний проектор.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Підбиття підсумків фенологічних спостережень.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1.         Робота за карточками.

2.           Фронтальне опитування.

  - Що таке природна зона?

       - Що впливає формування  погоди а певній природній зоні?

       -  Чому природа нашої країни така різноманітна? Що є головною причиною того, що в один і той самий період на півночі стоять морози, іде сніг, а на Чорноморському узбережжі Кавказу тепло, люди купаються в морі?

   -  Які зв’язки між неживою і живою природою існують в природній зоні?

3.         Бліц-турнір ( проводять діти)

- Що таке полюси?

- На які океани поділяється Світовий океан?

- Що таке екватор?

- Як називається супутник Землі?

- Що таке глобус?

- Що таке природна зона?

- Що впливає на формування погоди в певній природній зоні?

- В якому тепловому  поясі ми живемо?

 

III. Актуалізація опорних знань

1. Створення проблемної ситуації. Вчитель зачитує текст:
"Неповторну красу природи створює цей край. Здавна він славиться
могутніми лісами: соснові бори, розкішні діброви, білокорі березняки, а над чудовими озерами і повноводними ріками схиляють свої гілки похмурі вільшняки. Якої тут тільки немає дичини!"

2. Відповіді на запитання.

-   Поміркуйте, якої зони стосується цей опис природи.

- Знайдіть в атласі зону мішаних лісів.

-  Як ви розумієте вислів "мішаний ліс"?

IV. Повідомлення теми і завдань уроку

-   Мабуть, ви вже здогадалися, про що йтиметься на сьогоднішньому
уроці.
Ми детальніше познайомимось з однією з найкрасивіших зон — зоною мішаних лісів; познайомимось із розташуванням цієї зони, довідаємося про рослинний та тваринний. (Слайд 1)

 А як ви думаєте, для чого нам потрібно це знати?

Сьогодні ми відправимось на наукову експедицію, яку проведуть вчені-науковці.

Всі учні класу заздалегідь розділилися на 4 групи науковцв: геологи-метеорологи, ботаніки, зоологи і екологи. Керівникам груп було дано завдання підготувати  самим або з іншими членами групи розповідь про особливості цієї природної зони .

V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Розповідь підготовлених учнів з групи науковців з використанням наочності й карти про зону мішаних лісів.

Першими ознайомлять нас із результатами свого пошуку про місцезнаходження, рельєф, клімат цієї зони вчені з геологи-метеорологічної групи.

20 % всієї території України, її називають Українським Поліссям. До цієї зони входять Волинська, Рівненська, Житомирська, Київсь­ка, Чернігівська області та невеликі території Львівської, Терно­пільської, Хмельницької та Сумської областей. (Слайд 2)

Рельєф — рівнинний, низовинний (Поліська низовина), в зв'язку з чим землі перезволожені, є болота і заболочені масиви. (Слайд 3)Водні ресурси зони досить великі, тут протікають при­токи Прип'яті (Горинь, Стир, Жерев), Ужа, Десни.

Є значні запаси підземних вод, кілька великих озер. (Слайд 4)

Перехід від однієї пори року до іншої відбувається поступово. Весна затяжна, із частою зміною холодної і теплої погоди. Сніг тане довго. Літо тепле, але не жарке, дощове. Буває багато гроз: Перехід від літа до осені поступовий, із частим поверненням теплої погоди. Зима м'яка, хмарна, з частими відлигами. Висота снігового покриву сягає у лютому 20-30 см. В цілому кліматичні умови зони лісів сприятливі для сільськогосподарської діяльності. (Слайд 5)

 Ґрунти тут дерново-підзолисті і болотні. 30% території зони займають ліси. Решта — сільськогосподарські угіддя і болота. (Слайд 6)

Треба знати, що зона мішаних лісів, або Полісся, — це територія, 27% якої вкрито лісами, значна частина земель заболочена і надмірно зволожена. Тому цей регіон України має певні особливості у розвитку  народного господарства. (Слайд 7). Завдяки наявності лісів, покладів торфу та керамічних глин, на Поліссі добре розвинуті торфова, деревообробна, целюлозно-паперова, фарфорово-фаянсова і легка промисловості.

 

     2. Робота з контурною картою.

-  Відкрийте контурну карту, обведіть зеленим кольором контури цієї зони.

3.                        Розповідь підготовлених учнів з групи ботаніків про рослинний світ цієї зони.

Значна зволоженість сприяла розвиткові лугової, болотної та лісо­вої рослинності. Полісся — один з найважливіших районів лісових ресурсів України. У ХУІ-ХУП ст. вся територія Полісся на захід від Дніпра була покрита лісами. (Слайд 8) Нині лісистість складає ляше 30%. В зоні мішаних лісів переважають бори, субори, березняки. Бори — соснові ліси. (Слайд 9). Вони двоярусні, підлісок відсутній. В трав'янисто-чагарниковому покриві, який досить бідний, переважають мохи, лишайники, чорниця, багно, ситник.

Субори розвинуті на більш родючих ґрунтах. (Слайд 10) Це ліси — із сосни та дуба звичайного. В підліску ростуть брусниця європейська, крупина ламка, в трав'янистому покриві — копитняк європейський, зірочник лісовий, папороть, орляк звичайний.

Березняки — березові ліси з берези бородавчатої з домішками сосни, дуба і граба. (Слайд 11) З. чагарників тут ростуть: горобина звичайна, крупина ламка, верес, плаун, звіробій, моренка пахуча та інші.

4. Робота з підручником.

- 1 і 2 групи читають в підручнику текст на сторінках 119 – 120 «Що розповідає карта про зону мішаних лісів», а 3 і 4 групи – с. 120-121 розповідь про рослини мішаних лісів.

- Що нового ви дізнались про цю зону?

5. Розповідь підготовлених учнів з групи  зоологів про тваринний світ .

Для фауни зони мішаних лісів характерні тварини лісу. (Слайд 12). Тут водяться лось, козуля, кабан, олень, білка, лісова куниця, борсук, бобер, вовк, лисиця. З птахів поширені тетерев, рябчик, глухар, шпак, синиця, дрізд, дятел; з плазунів — гадюка звичайна, ящірка прудка, болотна черепаха. В лісах багато комах-шкідників: сосновий і непарний шовкопряд, вусачі, короїди, комарі, ґедзі.

Цікаво, що звірі деколи допомагають один одному. Наприклад, заготовляючи собі корм, бобри восени перегризають і валять дерева. Взимку корою дерев і гілками живляться лосі і зайці, прокладаючи в снігу стежки, по яких у невеликі морози ходять бобри

      6.Створення проблемної ситуації.

- Я стверджую, що все, що живе і росте в лісі не зв’язане між собою, ваша думка.

     7. Робота в парах.

- Ви переконали мене, що моє твердження  невірне. І щоб закріпити це, давайте побудуємо ланцюжки живлення, які склалися в зоні мішаних лісів.

Мища, зерно, лисиця.      Попелиця, капуста, сонечко.

     8. Розповідь підготовлених учнів з групи екологів.

Ось як у народній  пісні "Моє Полісся" описується цей край: Очерет мені був за колиску, в болотах я родився і зріс. Я люблю свою хату поліську, я люблю свій зажурений ліс. В тім Поліссі понуре болото, пів-Полісся вода залила, тільки де-не-де хутір самітно, тільки де-не-де клаптик села.

З любов'ю і ласкою тут говориться про Полісся! Кожному слід любити і берегти той край, де живемо. З метою збереження фауни і флори на Поліссі створено в 1968 р. Поліський заповідник. (Слайд 13)

Ліс годує тварин, дає їм житло, захищає від негоди, тому без прожити тварини не зможуть.)

Для людини ліс — найкращий, найщедріший друг. І якщо ліс — друг людини, то і ми повинні стати його друзями. 

9. Гра «Мікрофон».

-                   Кореспонденти нашої газети «Люби природу» хочуть дізнатися у вас, що дає людям природа. (Будівельний матеріал, сировину для виготовлення меблів, дрова для опалення будинків, папір, целюлоза, сірники, скипидар, ліки, гриби : боровики, маслюки, рижики, опеньки,  суниці, ожина, брусниця, горіхи; неповторну красу, зміцнює здоров'я, є джерелом радості і натхнення.)

10. Вправа «Прес»

- Наша природа – це безцінний дар, але знищити його дуже легко. Я пропоную вам об’єднатися у ваші групи і на основі власного досвіду та малюнків подумати,   яких правил потрібно дотримуватися в лісі, щоб не знищити красу і чому? Проведем її у вигляді вправи «Прес».

Подивіться на екран і доведіть своє правило за поданим кліше.

1 учень. «Я вважаю, що…»

2 учень.   «… тому, що…»

3 учень. « …, наприклад,…»

4 учень. «Отже, …»

VІ. Закріплення і осмислення знань.

1.- Яким кольором на ній позначено зону мішаних лісів?

- Яку частину території України вона займає?

- Як по-іншому називають зону мішаних лісів?

- Що ви дізналися про рослинний світ Полісся?

- Що ви дізналися про рослинний світ Полісся?

- Чому в різні пори року мішаний ліс змінює св;й зовнішній вигляд?

- Тварина мішаних лісів, яку взято під державну охорону. (Олень.)

2. Гра "Хто у лісі живе, і що в лісі росте".

На екрані зображення рослин і тварин.

Учень-ведучий пропонує відгадати загадки або коротко описати ту чи іншу рослину чи тварину. Той, хто відгадає, називає істотні ознаки рослини чи тварини. Загадки і опис можуть складати самі учні.

 

          VIІ.     Узагальнення та систематизація знань

1. Фронтальна бесіда.

- Про що йшлося на сьогоднішньому уроці?

-  Що нового ви дізналися?

- Що вам сподобалося?

 - Що ні?

- Що вам найбільше запам'яталося?

2. Тест.

1. Зона мішаних лісів знаходиться на:

а) заході України;

б) півночі України;

в) півдні України.

2. Які тварин, які живуть у зоні мішаних лісів.
      а) дятел, перепілка,  слон;

б) борсук, козуля, дрохва;

в)  вовк,  бобер, лось.

3. Які рослин, що ростуть у зоні мішаних лісів.

а)  бук, сосна, ковила;

б)  горобина, берези, сосни;

в)  ковила, ліана, дуб,

4. Підкресли слова, що характеризують клімат зони мішаних лісів.

Зима

а)   сніжна, м’яка;

б)   малосніжна, холодна,

в)   сувора, тепла.

5.  Як називають зону мішаних лісів?

а) Волинь;

б) Полісся;

в). Поділля

6. Який  заповідник  створено  у зоні   мішаних  лісів?

а) Медобори;

б) Асканія-Нова;

в)  Поліський.

Самоперевірка  (Слайд 14)

Відповіді: 1.б; 2. в; 3. б; 4. а; 5. б;  6. в.        

VIII.     Домашнє завдання.

- Прочитати статті "Природні зони України",  "Мішані ліси" й підготувати відповіді на запитання після них.

Творче завдання: підготувати усну розповідь про будь-яку рослину чи тварину зони мішаних лісів.