Тема. Зона мішаних лісів
Мета: продовжити
формування уявлення школярів про
Батьківщину, ознайомити учнів з особливостями природої зони мішаних
лісів, рослинним і тваринним світом; розвивати вміння порівнювати, аналізувати
й узагальнювати отриману інформацію, просторові уявлення, кругозір, уміння
працювати в групах; підтримувати інтерес до вивчення природознавства;
виховувати дбайливе ставлення до природи, бажання
охороняти її.
Обладнання: карта природних зон, мультімедійний проектор.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Підбиття підсумків фенологічних спостережень.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1.
Робота за карточками.
2.
Фронтальне опитування.
- Що таке
природна зона?
- Що впливає формування погоди а певній природній зоні?
- Чому
природа нашої країни така різноманітна? Що є головною причиною того, що в один і той
самий період на півночі стоять морози, іде сніг, а
на Чорноморському узбережжі Кавказу тепло, люди купаються в морі?
- Які зв’язки між неживою і живою природою
існують в природній зоні?
3.
Бліц-турнір ( проводять
діти)
- Що таке полюси?
- На які океани поділяється Світовий океан?
- Що таке екватор?
- Як називається супутник Землі?
- Що таке глобус?
- Що таке природна зона?
- Що впливає на формування погоди в певній
природній зоні?
- В якому тепловому поясі ми живемо?
III. Актуалізація опорних
знань
1. Створення
проблемної ситуації. Вчитель зачитує текст:
"Неповторну красу природи створює цей край. Здавна він славиться могутніми лісами: соснові бори, розкішні діброви, білокорі березняки, а
над чудовими озерами і повноводними ріками схиляють свої гілки похмурі
вільшняки. Якої тут тільки немає дичини!"
2. Відповіді на запитання.
- Поміркуйте, якої зони стосується цей опис
природи.
- Знайдіть в атласі зону мішаних лісів.
- Як ви розумієте вислів "мішаний
ліс"?
IV. Повідомлення теми і завдань уроку
- Мабуть, ви вже здогадалися, про що йтиметься
на сьогоднішньому
уроці. Ми
детальніше познайомимось з однією з найкрасивіших зон — зоною мішаних лісів;
познайомимось із розташуванням цієї зони, довідаємося про рослинний та
тваринний. (Слайд 1)
А як ви
думаєте, для чого нам потрібно це знати?
Сьогодні ми відправимось на наукову експедицію,
яку проведуть вчені-науковці.
Всі учні класу заздалегідь розділилися на 4 групи
науковцв: геологи-метеорологи, ботаніки, зоологи і екологи. Керівникам груп
було дано завдання підготувати самим або
з іншими членами групи розповідь про особливості цієї природної зони .
V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Розповідь
підготовлених учнів з групи
науковців з використанням наочності й карти про зону мішаних лісів.
Першими ознайомлять нас із результатами свого
пошуку про місцезнаходження, рельєф, клімат цієї зони вчені з
геологи-метеорологічної групи.
20 % всієї
території України, її називають Українським Поліссям. До цієї зони входять
Волинська, Рівненська, Житомирська, Київська, Чернігівська області та невеликі
території Львівської, Тернопільської, Хмельницької та Сумської областей. (Слайд 2)
Рельєф —
рівнинний, низовинний (Поліська низовина), в зв'язку з чим землі перезволожені,
є болота і заболочені масиви. (Слайд 3)Водні ресурси
зони досить великі, тут протікають притоки Прип'яті (Горинь, Стир, Жерев),
Ужа, Десни.
Є значні запаси підземних вод, кілька
великих озер. (Слайд 4)
Перехід від однієї пори року до іншої
відбувається поступово. Весна затяжна, із частою зміною холодної і теплої
погоди. Сніг тане довго. Літо тепле, але не жарке, дощове. Буває багато гроз:
Перехід від літа до осені поступовий, із частим поверненням теплої погоди. Зима
м'яка, хмарна, з частими відлигами. Висота снігового покриву сягає у лютому 20-
Ґрунти тут дерново-підзолисті і болотні. 30%
території зони займають ліси. Решта — сільськогосподарські угіддя і болота. (Слайд 6)
Треба знати, що зона мішаних лісів, або
Полісся, — це територія, 27% якої вкрито лісами, значна частина земель
заболочена і надмірно зволожена. Тому цей регіон України має певні особливості
у розвитку народного господарства. (Слайд 7). Завдяки наявності лісів, покладів торфу та керамічних
глин, на Поліссі добре розвинуті торфова, деревообробна, целюлозно-паперова,
фарфорово-фаянсова і легка промисловості.
2. Робота з контурною картою.
- Відкрийте контурну карту, обведіть зеленим
кольором контури цієї зони.
3.
Розповідь підготовлених
учнів з групи ботаніків про рослинний світ цієї зони.
Значна зволоженість сприяла розвиткові
лугової, болотної та лісової рослинності. Полісся — один з найважливіших
районів лісових ресурсів України. У ХУІ-ХУП ст. вся територія Полісся на захід
від Дніпра була покрита лісами. (Слайд 8) Нині
лісистість складає ляше 30%. В зоні мішаних лісів переважають бори, субори,
березняки. Бори — соснові ліси. (Слайд 9). Вони
двоярусні, підлісок відсутній. В трав'янисто-чагарниковому покриві, який досить
бідний, переважають мохи, лишайники, чорниця, багно, ситник.
Субори розвинуті на більш родючих
ґрунтах. (Слайд 10) Це ліси — із
сосни та дуба звичайного. В підліску ростуть брусниця європейська, крупина
ламка, в трав'янистому покриві — копитняк європейський, зірочник лісовий,
папороть, орляк звичайний.
Березняки — березові ліси з берези
бородавчатої з домішками сосни, дуба і граба. (Слайд 11) З. чагарників
тут ростуть: горобина звичайна, крупина ламка, верес, плаун, звіробій, моренка
пахуча та інші.
4. Робота з підручником.
- 1 і 2 групи читають в підручнику текст на
сторінках 119 – 120 «Що розповідає карта про зону мішаних лісів», а 3 і 4 групи
– с. 120-121 розповідь про рослини мішаних лісів.
- Що нового ви дізнались про цю зону?
5. Розповідь підготовлених учнів з групи зоологів про тваринний світ .
Для фауни зони мішаних лісів характерні
тварини лісу. (Слайд 12). Тут водяться
лось, козуля, кабан, олень, білка, лісова куниця, борсук, бобер, вовк, лисиця. З птахів поширені тетерев, рябчик, глухар, шпак,
синиця, дрізд, дятел; з плазунів — гадюка звичайна, ящірка прудка, болотна
черепаха. В лісах багато комах-шкідників: сосновий і непарний шовкопряд, вусачі,
короїди, комарі, ґедзі.
Цікаво, що звірі деколи допомагають один
одному. Наприклад, заготовляючи собі корм, бобри восени перегризають і валять
дерева. Взимку корою дерев і гілками живляться лосі і зайці, прокладаючи в
снігу стежки, по яких у невеликі морози ходять бобри
6.Створення проблемної ситуації.
- Я стверджую, що все, що живе і росте в лісі не
зв’язане між собою, ваша думка.
7. Робота в парах.
- Ви переконали мене, що моє твердження невірне. І щоб закріпити це, давайте
побудуємо ланцюжки живлення, які склалися в зоні мішаних лісів.
Мища, зерно, лисиця. Попелиця,
капуста, сонечко.
8. Розповідь підготовлених учнів з групи
екологів.
Ось як у
народній пісні "Моє Полісся"
описується цей край: Очерет мені був за колиску, в болотах я
родився і зріс. Я люблю свою хату поліську, я люблю свій зажурений ліс. В тім
Поліссі понуре болото, пів-Полісся вода залила, тільки де-не-де хутір самітно,
тільки де-не-де клаптик села.
З любов'ю і ласкою тут говориться про
Полісся! Кожному слід любити і берегти той край, де живемо. З метою збереження
фауни і флори на Поліссі створено в 1968 р. Поліський заповідник. (Слайд 13)
Ліс годує тварин, дає їм житло, захищає
від негоди, тому без прожити тварини не зможуть.)
Для людини ліс — найкращий, найщедріший друг.
І якщо ліс — друг людини, то і ми повинні стати його друзями.
9. Гра «Мікрофон».
-
Кореспонденти нашої газети «Люби природу» хочуть
дізнатися у вас, що дає людям природа. (Будівельний матеріал, сировину для
виготовлення меблів, дрова для опалення будинків, папір, целюлоза, сірники,
скипидар, ліки, гриби : боровики, маслюки, рижики, опеньки, суниці, ожина, брусниця, горіхи; неповторну
красу, зміцнює здоров'я, є джерелом радості і натхнення.)
10. Вправа «Прес»
- Наша природа – це безцінний дар, але знищити
його дуже легко. Я пропоную вам об’єднатися у ваші групи і на основі власного
досвіду та малюнків подумати, яких
правил потрібно дотримуватися в лісі, щоб не знищити красу і чому? Проведем її
у вигляді вправи «Прес».
Подивіться на екран і доведіть своє правило за
поданим кліше.
1 учень. «Я вважаю, що…»
2 учень.
«… тому, що…»
3 учень. « …, наприклад,…»
4 учень. «Отже, …»
VІ. Закріплення і осмислення знань.
1.- Яким
кольором на ній позначено зону мішаних лісів?
- Яку
частину території України вона займає?
- Як
по-іншому називають зону мішаних лісів?
- Що ви
дізналися про рослинний світ Полісся?
- Що ви
дізналися про рослинний світ Полісся?
- Чому в
різні пори року мішаний ліс змінює св;й зовнішній вигляд?
- Тварина
мішаних лісів, яку взято під державну охорону. (Олень.)
2. Гра
"Хто у лісі живе, і що в лісі росте".
На
екрані зображення рослин і тварин.
Учень-ведучий
пропонує відгадати загадки або коротко описати ту чи іншу рослину чи тварину. Той, хто відгадає, називає істотні ознаки рослини чи
тварини. Загадки і опис можуть складати самі учні.
VIІ. Узагальнення та систематизація знань
1. Фронтальна бесіда.
-
Про що йшлося на сьогоднішньому уроці?
- Що нового ви дізналися?
- Що вам
сподобалося?
- Що ні?
- Що вам
найбільше запам'яталося?
2. Тест.
1. Зона мішаних лісів знаходиться на:
а) заході України;
б) півночі України;
в) півдні України.
2. Які тварин, які
живуть у зоні мішаних лісів.
а) дятел, перепілка, слон;
б) борсук,
козуля, дрохва;
в) вовк, бобер, лось.
3. Які рослин, що ростуть у зоні мішаних лісів.
а) бук,
сосна, ковила;
б) горобина, берези, сосни;
в) ковила, ліана, дуб,
4. Підкресли
слова, що характеризують клімат зони мішаних лісів.
Зима
а)
сніжна, м’яка;
б) малосніжна,
холодна,
в) сувора, тепла.
5. Як називають зону мішаних лісів?
а) Волинь;
б) Полісся;
в). Поділля
6. Який
заповідник створено у зоні
мішаних лісів?
а) Медобори;
б) Асканія-Нова;
в)
Поліський.
Самоперевірка
(Слайд 14)
Відповіді: 1.б; 2. в; 3. б; 4. а; 5. б; 6. в.
VIII. Домашнє завдання.
- Прочитати статті "Природні зони
України", "Мішані ліси" й
підготувати відповіді на запитання після них.
Творче
завдання: підготувати усну
розповідь про будь-яку рослину чи тварину зони мішаних лісів.