МЕТОД ПРОЕКТІВ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ Доповідь на Інтернет –конференції КОІППО ім. Василя Сухомлинського



МЕТОД ПРОЕКТІВ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Доповідь на Інтернет –конференції КОІППО ім. Василя Сухомлинського
Подкопаєва Світлана Володимирівна,
вчитель початкових класів
НВК № 3
Олександрівської РДА
Кіровоградської області


   Проектні технології – нові орієнтири дитини у навколишньому світі. У процесі роботи над проектними завданнями школярі розвивають своє уявлення про навколишній світ, образне і логічне мислення, збагачують словниковий запас, вчаться знаходити потрібну інформацію з різних джерел і використовувати її для збагачення своїх знань.

  Перехід до особистісно орієнтованої моделі навчання і виховання спрямовує вчителів на пошук таких видів діяльності, форм, методів і засобів навчання, які забезпечували б повноцінний розвиток здібностей, потреб та інтересів учнів в усіх сферах їхньої діяльності.
Шляхів розвитку інтелектуального творчого потенціалу особистості дитини існує багато, один із них — метод проектів.
   Метод проектів — спосіб організації педагогічного процесу, основою якого є взаємодія педагога і вихо­ванця між собою і з навколишнім середовищем.
Метод проектів орієнтований на самостійну ді­яльність учнів — індивідуальну, парну, групову, якою учні займаються протягом певного часу. Під час такої діяльності школярі підви­щують свій рівень володіння комунікативними на­вичками.
Метод проектів цікавий тим, що, з одного боку, дозволяє створити умови для розвитку інтелектуальних здібностей обдарованих дітей, а з іншого - проект дає можливість брати участь у цікавій і результативній роботі всім дітям. Крім того, типологія проектів дозволяє дітям вибрати собі найбільш комфортний характер діяльності.
Суть проектної технології полягає у підсиленні ін­тересу учнів до певних проблем, розв'язання яких ви­магає володіння певною системою знань.
У процесі виконання проектної діяльності школя­рі вчаться користуватися дослідницькими прийомами: збирати інформацію, аналізувати її, висувати припу­щення, робити висновки.
Педагогічна цінність діяльності (учні здобувають знання, розвивають особистісні якості, оволодівають необхідними способами мислення та дії).
Основні вимоги до використання методу проектів:
   наявність значимої проблеми, для розв'язан­ня якої потрібні інтегровані знання та дослідниць­кий пошук;
  практична, теоретична, пізнавальна значимість передбачуваних результатів;
самостійна діяльність учнів;
  визначення кінцевої мети проекту;
  визначення необхідних базових знань з різних галузей;
  визначення етапів проекту;
  використання дослідницьких методів.
Відповідно до всіх вимог до цього методу в 2-му класі  Олександрівського НВК № 3 був виконаний проект «Не зривай первоцвітів!»
Цей проект базувався на знаннях, набутих учнями в процесі вивчення розділу «Природа навесні» з навчального предмета «Природознавство».
Мета проекту — пропаганда серед населення знань про ранньоквітучі рослини й варварське їх знищення; активізація природоохоронної діяльності учнів; розвиток творчих здібностей дітей в рамках природоохоронної діяльності; виховання людських якостей: доброти, уваги до природи, турботи про неї.  
Виконання проекту було розраховане на три тижні, протягом яких учні провели велику роботу. Для того щоб обрати необхідні види роботи, школярі були поділе­ні на три творчі групи: «науковці», «художники», «лікарі».
«Науковці» опрацьовували літературу, в якій знайшли інформацію про те, які квіти називають первоцвітами, які первоцвіти зустрічаються у довкіллі нашого регіону та заходи по їх збереженню.
 «Художники» робили фотографії та малюнки первоцвітів нашого регіону, а також працювали над віршами, легендами, казками та плакатом про збереження квітів.
«Лікарі» працювали над лікарськими властивостями первоцвітів.
Проект був поділений на кілька етапів.
Перший етап.
На цьому етапі учні колективно обирали напрям про­екту, який став би для них справді цікавим, результати роботи над яким задовольнили б їхні пізнавальні інте­реси, дали нові знання та практичні навички. Поділ від­бувався з урахуванням бажань учнів на рівні за кількіс­ним складом групи, адже всі види роботи були посиль­ними і не вимагали особливих здібностей чи навичок.
Другий етап.
Першими своє завдання почали виконувати «На­уковці». Опрацювавши наукову літературу з цієї теми, вони з'ясували, які рослини називають первоцвітами, які рослини зустрічаються у нашому регіоні, вивчили умови їх життя, а також пові­домили про результати своєї праці учням усього класу.
Третій етап.
Група «Художників» з допомогою батьків сфотографували і виконали малюнки із зображенням цих квітів. Відвідуючи бібліотеку, знайшли вірші, легенди, казки про первоцвіти. А також був зроблений плакат «Не зривай первоцвітів!», в якому учні закликали «Не топчіть!», «Не купуйте!», «Не рвіть, а фотографуйте!»
Четвертий етап.
Група «Лікарів» попрацювавши з інформаційними джерелами представила інформацію про цілющі властивості первоцвітів. Для багатьох дітей було новим дізнатися, що підсніжник використовують при лікуванні серця та нервової системи; мати-й-мачуха лікує хвороби дихальної системи; проліска – сечогінної та дихальної системи; конвалія лікує хвороби серця; сон-трава взагалі вважається магічною рослиною.
П'ятий етап.
Завершальний. Протягом нього підби­валися підсумки проекту, визначалися кінцеві результа­ти. Завдяки проробленій роботі учні не тільки поглибили свої знання про первоцвіти, а й здобули знання про їхні властивості, дізналися чому вони занесені до «Червоної книги України», що первоцвіти мають і естетичне, і практичне значення. Перші весняні квіти радують око людини. Бджоли, джмелі, метелики збирають з них нектар і пилок. Мурашки з'їдають частину насіння. Первоцвіти лікують і їх, і нас. Уклали за допомогою вчителя збірку під назвою «Бережи первоцвіти». У цій збірці представлені результати проекту: малюнки дітей,  інформація про квіти, різні цікаві матеріали, а також загадки, вірші, легенди про квіти.
Учні класу не тільки оволоділи знаннями, уміння­ми й навичками з певної теми, а й отримали справ­жнє задоволення від своєї роботи.
Я вважаю, що при роботі з проектами діти набувають неоціненного життєвого досвіду і необхідних навичок орієнтації в нашому непростому життєвому середовищі.

Список використаних джерел
1.     Башинська Т.   Проектувальна діяльність основа  взаємодії вчителя та учнів// Поч.школа.-2003.-№ 6,7
2.     Метод проектів//Поч.освіта.-2006.-№16
3.     Метод проектів//Поч.освіта.-2008.-№4
4.     Метод проектів у початковій школі/Упоряд. : 0. Онопрієнко, О.Кондратюк. -К.-:Шк.світ.-2007.-128с.
5.     Прокопенко В. Метод проектів як засіб креативно-пізнавальної
          діяльності молодших школярів// Поч.школа.-2007.-№5
6.     Як створити навчальний проект//Поч.освіта.-2006.-№40