Розкриття творчого потенціалу молодших школярів на основі особистісно-орієнтованого навчання

Опис досвіду роботи вчителя початкових класів
Олександрівського НВК № 3
Подкопаєвої Світлани Володимирівни
    Життя висунуло новий суспільний запит на розвиток творчої особистості школяра, яка здатна генерувати оригінальні ідеї, креативно мислити, приймати нестандартні рішення, володіти життєвими компетентностями.
   Початкова школа приймає дитину такою, якою вона є, і допомагає розвиватися їй вільною, освіченою людиною. Вчитель повинен пам’ятати, що кожна дитина є неповторною, має свої індивідуальні особливості темпу росту і розвитку, що необхідно створити оптимально сприятливі умови для особистісного розвитку і творчої самореалізації кожного громадянина України.
   Головною метою нашої школи є розвиток цілісної особистості та підготовка ділової людини. обов’язковим результатом початкової школи є формування мислячої, активної, естетично сприйнятливої особистості.
   Пошук шляхів наближення особистості вчителя до індивідуальної стратегії кожного учня, розвиток здатності педагога тонко реагувати на запити дитини, бажання слухати й почути кожного учня в класі та зберегти його індивідуальність викликали потребу працювати над проблемою «Розкриття творчого потенціалу молодших школярів на основі особистісно-орієнтованого навчання».
     Сучасні діти вимагають від нас нового темпу розвитку. Звичайно, все нове повинно на чомусь базуватися. Ми дотримуємось класно-урочної системи, яку започаткував Я. А. Коменський, а от що маємо на самому уроці — це свого роду мистецтво. І вчителя по праву можна назвати митцем. Він малює в своїй уяві, а потім відтворює на уроці витворені ним нові методи та форми навчання. Бо, як казав Конфуцій: "Хто опанував нове, плекаючи старе, той може бути вчителем".  
    У праці „Сто порад учителеві” педагог Василь Олександрович Сухомлинський зазначав: „Немає абстрактного учня... Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб, розкривши сили і можливості кожної дитини, дати їй радість успіху у розумовій праці”.
   Розбудовні процеси, які відбуваються сьогодні в світі, гостро поставили перед педагогами проблему диференціації навчально-виховного процесу з метою раннього виявлення та розвитку дитячої обдарованості. Саме в цьому педагоги вбачають нові можливості максимального розвитку дітей з різним рівнем здібностей.
   У своїй роботі користуюсь думкою В. О. Сухомлинського про те, що предметом особливої уваги повинна бути «… спеціальна спрямованість виховання: розвиток обдарувань, виховання розуму, творчих здібностей учнів». Приділяю увагу тому, щоб жоден вогник дитячої талановитості не згас, щоб кожен учень отримав рівні можливості для розвитку своїх здібностей.
   У віці від 5 до 10 років дитина для того, щоб розвинулися її природні здібності, повинна знаходитися у стані інтенсивної діяльності. Творча, бажана, життєрадісна праця, активне ставлення до навколишнього світу – це, за влучним визначенням Сухомлинського, те «пальне і чисте повітря, без яких згасає вогник обдарованості».
   Виходячи з цього, я працюю над самоосвітньою проблемою «Розкриття творчого потенціалу молодших школярів на основі особистісно- орієнтованого навчання».
    Мета моєї самоосвітньої діяльності:
-         поглибити знання про особистісно-орієнтоване навчання;
-         розширити арсенал методів і прийомів по розвитку творчих здібностей школярів;
-         познайомитись з друкованими матеріалами по проблемі;
     -   відвідати уроки в колег, з метою спостереження за методикою роботи     по розвитку творчих здібностей.
    «Вчитися легко, коли вчитися цікаво».
Тому в основу моєї роботи покладено такі ідеї:
1.     Навчання буде легким, якщо виклад матеріалу стане для дітей цікавим.
2.     Урок в початкових класах повинен бути насиченим практичною діяльністю і наочністю.
    Пам'ятаючи, як свого часу В.Сухомлинський наголошував, що "між рукою і мозком — багато зв'язків, які діють двосторонньо — рука розвиває мозок, творячи його мудрість; мозок розвиває руку; роблячи її інструментом творчості...", на уроках української мови практикую вправи, де потрібно розділити речення на слова, текст — на речення, записати, розшифрувати, зримувати, словесно розмалювати, скласти розповідь за поданим початком, кінцівкою, назвою; скласти «Мовне лото».
   Щоб підтримати інтерес до читання, впроваджую різноманітні форми уроків: урок-гра, урок-змагання, урок-казка, урок-подорож.
   У своїй роботі приділяю велику увагу розвитку сприймання, фантазії, мислення, словесної творчості. Вічним джерелом дитячого розуму, фантазії, словесної творчості можна вважати природу. Читання природи – не просто цікаві, захоплюючі прогулянки. Це уроки мислення під блакитним небом.
   Спостереження за природою дають багатий матеріал для розширення, уточнення словесного запасу, розвитку мовлення. На уроках читання, розвитку мовлення, спостерігаючи за природою, навколишнім світом, знаходили дивне, казкове у звичайному. Учні залюбки складали казки.
   Вчу дітей аналізувати свої відповіді, оцінювати їх ("Чи була моя відповідь повна?", "А що можна було сказати ще?", "Чи правильно я відповідала?", "Де припустилася помилки?").
    Для мовних розминок використовую також чистомовки, чистомовки-добавлянки, скоромовки, які заучуємо напам'ять і читаємо з різними завданнями: повільно і тихо; швидше і голосніше; дуже швидко тощо.
   Цікаві завдання проводимо під час словникової роботи. Вправи "Гірка", "Пірамідка", "Блискавка" розвивають швидкість мислення, виявляють рівень знань, при перевірці домашнього завдання застосовую тести.
   У своїй роботі на уроках математики використовую диференціацію, математичні ігри: «Розв’яжи ланцюжок прикладів», «Кращий обчислювач»,
«Влучити у ціль» та інші. Використовую творчу роботу при розв’язуванні задач. 
   З метою активізації пізнавальної діяльності,  на уроках застосовую елементи інтерактивних технологій такі як «Мозковий штурм», «Мікрофон», творчі проблемні завдання, робота в групах, робота в парах. Добре актуалізують пізнавальну діяльність індивідуальна робота, фронтальна робота, використовую також творчі завдання,  що забезпечують розвиток тих здібностей і якостей, які перебувають у стадії формування.
   Під час занять допускаю пряме спілкування між дітьми, дозволяю перемовлятися, обмінюватися думками, що сприяє розвиткові самоповаги, формує почуття особистої гідності.
   Працюючи над самоосвітньою проблемою опрацювала методичну літературу і оформила це відповідно у реферати, виступи, доповіді, конспекти.
   Щоб кожен урок був ефективним, роботу на уроці намагаюсь організувати диференційовано.
    Для підтримання інтересу дітей, активності їхнього мислення і вольових зусиль завжди відзначаю не тільки тих, хто був найактивнішим, а й тих, хто старанно працював, охайно писав у зошиті, знайшов вдалу відповідь на запитання, придумав цікаве завдання до прочитаного.
   Є окремі учні, які швидко включаються в процес актуалізації, але, на жаль в учнів 3 класу ще не сформовані навички пошукової роботи, яка необхідна на уроках з предметів «Я у світі» та «Природознавство», обчислювальні навички, що не сформувалися внаслідок того, що в першому класі недовчили склад числа та таблиці додавання і віднімання в межах 10. Деяким учням важко працювати в групах, тому що не вміють вислухати співрозмовника, при самостійній роботі недослухують учителя і виникають проблеми із виконанням завдань. Цій проблемі я стараюсь приділяти більше уваги на індивідуальних заняттях.   
   Стимулює роботу учнів, розвиває їх творчі здібності робота в групах, парах. Виходячи з мети уроку, роботу в групах організовую по різному: сильні учні, сильні – слабкі.
   На уроках використовую засоби взаємозворотного зв’язку: віяла, сигнальні фішки, планшети. Будуючи уроки, намагаюся, щоб результат досягався не будь-якою ціною, а поєднувався з розвитком пізнавальних можливостей і потреб дитини, щоб виконавська діяльність підпорядковувалась творчій. На протязі навчального року відвідувала уроки колег з метою спостереження за використанням нових методів і прийомів з даної проблеми у Вихрист Н. В., Котенко Н. А., Халаїм Г. В., Чепурнової О.
   Результативно працюю в шкільному МО вчителів початкових класів. Проводжу відкриті уроки, готую доповіді, друкую напрацьовані матеріали. Всі матеріали систематизовано у збірці «Навчальні диктанти для учнів початкових класів» та посібнику «Перевірні роботи з української мови для учнів 2 класу за новою програмою». Підготувала збірник «Тексти і тестові завдання для перевірки аудіативних умінь учнів 1-4 класів». Залюбки ділюся своїм досвідом та доробками з коллегами.
          Була учасником  обласної Інтернет-конференції КОІППО імені Василя Сухомлинського «Шляхи ефективного впровадження освітніх технологій у навчальних закладах Кіровогорадської області» з питання «Метод проектів у початковій школі», про що маю відповідний сертифікат. У цьому  навчальному році провела відкритий урок математики у 3 класі та презентувала досвід роботи на районному семінарі молодих вчителів. Маю переможця у районному конкурсі з української мови ім. П. Яцика – Халаїм Д. зайняла І місце.