Тема. Іменники-синоніми, іменники-антоніми. Пряме і переносне значення іменників

Мета: актуалізувати знання дітей про синоніми, антоні­ми, багатозначні іменники, пряме й переносне значення слів, вчити добирати іменники-синоніми й антоніми, визначати пряме й переносне значення; використовувати у мовленні названі категорії іменників; вчити робити морфологічний аналіз іменників, розвивати й збагачу­вати мовлення дітей; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: картки індивідуального опитування, схема  морфологічного розбору іменника.

ХІД УРОКУ

І.  Перевірка домашнього завдання

         1.   Робота із вправою 102

Один учень записує на дошці завдання 3.

Другий учень з місця пояснює виконання завдання 102 (2).                

    Хто вивчив і хоче розповісти вірш Д. Білоуса?

        2. Усна розповідь про іменник.

Учні аналізують і доповнюють відповідь товариша.                             

          3. Картки індивідуального опитування

Картка 1

Прочитай текст. Випиши іменники, що вжиті в однині, в один стовпчик, а у множині — в другий.                                                                                                                                  

ХМАРИНКИ, ХМАРИНКИ...


Хмаринки, хмаринки, небес кораблі —

за ними я піснею лину.

Безсмертя достойний лиш той на землі,

хто любить свою Батьківщину.

Хто їй віддає свої дні молоді

і зве її сонцем, зорею,

хто з нею навік нерозривний в труді,

хто в горі і в радості з нею.

А вітер тополі на синьому тлі

хитає, і далі він лине.

Безсмертний, безсмертний лиш той на землі,

                                                              хто любить свою Батьківщину

Картка 2

Випиши іменники, що вживаються лише в множині.                             

Автомобілі, граблі, валянки, вила, гирі, проводи, ворота, шахи, чер­гові, цифри, вершки, сіялки, ножиці.

Картка З

Прочитай. Випиши в перший стовпчик іменники жіночого роду,  у другий — чоловічого, а у третій — середнього.

Корабель летить над Тихим океаном. Який вид! Горизонт у Землі яскраво-бордовий. Потім іде світло-блакитна смужка, яка переходить в чорне небо. З'являється сонечко. Горизонт стає жовтогарячим.

II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання

— З'єднайте слова та їх пояснення (на дошці).

Синоніми                                              слова, що мають декілька значень

 

Антоніми                                               слова з різними коренями, але близькі за значенням

 

Багатозначні слова                            слова, протилежні за значенням

  Наведіть приклади.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

     Сьогодні поговоримо про іменники-синоніми, антоніми, багато­значні слова, будемо вчитися визначати пряме й переносне значення іменників.

    Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Диференційована робота

Сильні учні самостійно опрацьовують вправу 105 (1,2), готуються до пресконференції.

Учні з недостатньою підготовкою опрацьовують разом з учителем вправу 104, готують також питання до прес-конференції.

2.       Прес-конференція

Сильні учні займають місце біля дошки — вони відповідають на питання.

Учні з недостатньою підготовкою — «журналісти», ставлять питання до вправи 105 і питання, приготовлені з учителем.

За підсумками прес-конференції учні самостійно виконують завдання 105(3).

ІV. Закріплення та систематизація знань

1. Колективне виконання вправи 106

2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

  Прочитайте завдання до вправи 107.

  Складіть два речення із словом    орел      у різних значеннях.

  Удома ви будете працювати аналогічно.

3. Самостійне виконання вправи 103

Перевірка — фронтально.

V. Підсумок уроку

  Розкажіть, з якими групами іменників ми працювали.

      Які слова називаються синонімами (антонімами, багатознач­ними)?

  А тепер поміркуйте, для чого в мовленні потрібні ці слова.

Вислухавши версії дітей, зробити кінцевий висновок за правилом  на с. 51.

VІ. Домашнє завдання

       С. 51, правило; вправа 107